Friday, November 04, 2011

Syukur Jalan Terbaik

 Oke, semalam keputusan peperiksaan akhir dah keluar. Keputusan semester 5 dah keluar ! Bermakna secara rasminya aku dah pun melangkah keluar dari semester 5. Tak payah nak cerita panjang pasal itu sebabnya cakap banyak pun tak merubah apa-apa. Hanya perlu untuk bersyukur. Sikit, banyak, tinggi atau rendah itu semua ialah rezeki. Ya, aku sangat percaya pada rezeki. Apapun kesemuanya lulus. Alhamdulillah, akaun aku agak baik dari apa yang aku sangka. Nasiblah, ibu memahami. Katanya biasalah semakin tinggi kita belajar ianya takkan semudah yang diharapkan. Syukur, itu yang perlu.

Tak dinafikan sedikit terusik dan terpanar dek keputusan tu. Tak sangka akan menurun begitu sekali. Syukur juga sebab masih kekalkan 3 pointer tu. Berapa? Tak dapat nak dikhabarkan kat sini. P & C. haha. Perlu bangkit untuk menamatkan diploma dengan keputusan yang sedikit selesa. Mustahil untuk capai 4.00 tapi berusaha kearah yang lebih baik dari sekarang. Bukan rasa tak cukup, tapi sebagai manusia tak salah jika usaha berterusan untuk mendapatkan sesuatu yang bermanfaat. Allah pun menggesa hamba-hamba-NYA untuk bekerja seolah-olah akan hidup selamanya, dan menyeru hamba-hamba-NYA supaya beribadat umpama kita akan mati esok hari. Jadi, selagi kita masa diberi hayat, usahalah sesungguhnya.

Walaupun seluas lautan ungkapan kecewa, jangan lupa panjatkan kesyukuran setinggi gunung bagai tiada puncak, seluas langit yang tiada penghujung dan sederas Nil yang mengalir tanpa henti hingga kesaat ini. Percaya pada takdir, yakin pada rezeki nescaya yang terbaik dipenghujung nanti. Sesungguhnya, syukur jalan terbaik, dan penawar disetiap duka. Bersyukur itu tandanya kita menghargai setiap apa yang dikurnikan Allah dan Allah sangat suka kepada hamba-hamban-NYA yang bersyukur walau terkadang ianya sesuatu yang pahit untuk ditelan. Dan, beringatlah serendah serta sesusah manapun kedudukan kita ada lagi yang lebih bawah berbanding kita. Itulah perlunya syukur dalam hidup. Kesedihan, kegembiraan, kemewahan, kesederhanaan, kecerdikan dan kejahilan adalah ujian hidup. Pandai-pandailah untuk kita menguruskannya.

No comments:

Post a Comment