Thursday, October 27, 2011

Kisah Hati dan Jiwa

Hati,
kadang-kadang berbolak-balik. adakala suka adakala benci. mungkin tak pernah merasa cukup dan puas. itu sebabnya ia sering meradang. untuk memuaskan segala tuntutan hati, adalah sesuatu yang mungkin dipenuhi. asal saja namanya manusia, sering mengeluh kedukaan. benarlah firman Allah dalam surah al-mulk mafhumnya "sangat sedikit orang-orang yang bersyukur". nauzubillah minta dijauhkan dari sifat sedemikian. mohon ketetapan hati agar ditetapkan pendirian diri. tak ingin berpaling lagi pada sesuatu yang tak termiliki. redhakanlah segala apa yang telah dan akan berlaku. janji Allah itu pasti percaya pada takdir insya-Allah yang terbaik bakal menanti.

doa minta hati teguh atas kebaikan:
يا مُقَلّبَ القُلوب ثبِّتْ قلوبنا على دينك ، يا مصرف القلوب اصرف قلبنا إلى طاعتك
"wahai tuhan yang membolak-balikkan hati-hati, tetapkanlah hati kami atas agama-MU. wahai yang memalingkan hati-hati, palingkanlah hati kami kearah mentaati-MU."
(hadith sahih riwayat at-Tirmizi daripada Anas r.a. dan riwayat Muslim daripada Abdullah bin Umar r.a.)

Jiwa,
adakalanya ia terasa kosong. seperti tiada apa yang diisinya. maka, berlakulah pemberontakan dalaman. seakan semua benda tiada erti dan nilai dijiwa. kita terlupa bahawa jiwa itu perlu disemai dan dibajai. tak perlu dengan kepuasan nafsu semata bahkan dengan santapan ilmiah. moga-moga tiada jiwa yang akan terabai, tiada jiwa yang terus kegelapan.

Hati dan Jiwa,
jagailah mereka. pelihara sesempurnanya. biar ianya terasa kosong dan asing dengan cinta manusia tapi bukan dengan si Pemilik dan Pencipta cinta itu sendiri. kesuburan mereka bukan terletak pada setianya cinta insan, bukan juga diukur dengan lautan kemewahan. hati-hati memberi hati takut nanti termakan diri.

sile abaikan. gambar hiasan tak masuk dengan tajuk :) menyendiri dimalam sunyi mungkin boleh menenangkan kegusaran hati betemankan angin bayu pantai. cubelah.


1 comment: