Sunday, September 11, 2011

Aku, Kau dan Dia


Akuiku memang diingati kau. Akuiku memang sering didahulukan dalam segenap ruang. Akuiku memang aku lain dari si dia. Tetapi, mengapakah harus ada dia diantara kita? Apakah rasional kewujudan dia disamping aku? Mungkin kau ada jawapannya. Biarpun dulu sudah kau jelaskan namun ku percaya pasti ada sesuatu yang kau sembunyikan. Memang aku tak tahu dan tak berminat untuk tahu. Tapi, naluriku merasakan sesuatu. Saat namanya kusemak dalam telefonmu ku yakin ada sesuatu disebalik nama itu. Lagu itu juga menyimpan 1001 makna buatmu. Tanda diawal namanya juga menimbulkan tanya. Cuma sengaja kudiamkan sebab tak mahu perjumpaan kita dinodai perasaan dendam. Maaf kerana menyelongkar hak peribadimu.

Sedaya ku lontarkan perasaan ini jauh dari sudut hati. Seakan membuahkan hasil tapi sekali lagi hari ini aku tewas. Tewas dek rasa yang mencemburui. Berikan ku ruang agar bisa ku bernafas. Berikan ku waktu agar gelodak dijiwa mampu ku lawan. Suatu saat nanti pasti jiwa ku pulih.

Mengapa ada dia
jika rindu padamu saja
jika bahagia mengusik jiwa
masihkah ada bahagia?

Mengapa aku diluka
derita kerana sebuah dusta
yang sekian lama kita bina
akhirnya aku yang kecewa
Seingat mana kau terhadap aku, begitu juga utuhnya ingatan kau terhadap dia. Aku, kau dan dia.

-aku, bukan nama sebenar

No comments:

Post a Comment