Wednesday, September 14, 2011

Bersabarlah

Takut akan kegagalan. Lemah saat disapa ujian. Sakit tika menjadi yang paling bawahan. Mulai sedar waktu kesenangan itu diragut. Mulai mengingat yang maha Esa kala ditimpa musibah walau hakikatnya rukun yang satu itu sering ditunaikan.

Rintihan hati, biarlah natijah seiring usaha. Andai itu yang terbaloi buat diri bersabarlah menanti hasil yang lebih besar suatu saat nanti. Bukan kegagalan semakin menghampiri cuma kejayaan itu tertangguh sebentar. Pasti pulangan yang lumayan buat hamba-hamba yang berusaha dan bersabar meniti liku-liku cabaran yang mendatang. Bukan sebagai pelemah diri bahkan suntikan semangat dikemudian hari.

Buangkan iri itu sejauh mungkin agar tidak ia bertapak mengotori hati. Yakinlah pada perancangan Allah nescaya tiada ragu dalam kamus hidup. Rezeki masing-masing tidak sama nilainya. Pasti ada bahagian buatku kelak. Teruskan usaha titipkan sabar dalam diri.

Meniti sabar dan redha,
"Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)." 
*surah al-Imran ayat 200

menggapai kejayaan, mencipta nilai kehidupan ,



                                    

No comments:

Post a Comment