Thursday, May 19, 2011

Menyelami Bidang Tugas Orang Lain

Pengalaman berada dalam rakaman sebuah rancangan televisyen cukup mengujakan apalagi ia merupakan satu pengalaman baru bagi aku. Terime kasih untuk sepupu aku Nurnasyitah Ambri atas pelawaan awak tu. Dapat jugak merase suasane bekerje distudio, tengok disebalik tabir setiap pembikinan sesebuah rancangan televisyen dan macam-macam lagi. Ape yang penting dapat tengok macam mane sepupu aku ni menjadi cik 'producer' untuk projek die. Bukan senang woo. Ape yang aku tahu popular je la bile dah belajar bidang penyiaran ni rupe-rupenye mak oii rumit habis. Salute la kat die ni. Walaupun baru semester 2 tapi dah berjayelah buat satu cerite pendek.

Oke sekarang aku nak cerite sikit lah pengalaman berada di studio ntv7 tempoh hari untuk satu rakaman rancangan televisyen ni. Studio tu kecik je tapi sarat dengan wayar-wayar kamere dan macam-macam lah yang perlu ( aku ni bukan tahu sangat ). Lame jugaklah nak tunggu rakaman tu mule mane taknye nak tunggu pengacare, tetamu jemputan dan lain-lain persiapan. Rakaman ni ade 2 slot maknenye sekali rakam buat terus 2 rakaman jadi 2 minggu masuk studio 2 minggu cuti. Dengar macam mudah je kan tapi rumit jugaklah salah buat, director tak puas hati 'CUT' dijeritnye. Whahahaha. Rakamannye untuk satu jam tapi rase macam dah 3 jam jugaklah untuk satu slot tu. Slot yang pertame ni cerite tentang 'Rock Kapak'. Fahamlah kan tak payah terangkan pun boleh tahu. Ni antare artis-artis jemputan untuk slot ni iaitu Ali XPDC, Man Bai dan Rahmat Mega. Tapi, aku dengan sepupu aku ni sempat bergambar dengan Rahmat Mega je sebab die je yang agak 'hensem' kuang3.

Ade syarikat sendiri selain menyanyi

Lepas slot pertame rehat. Makan dan solat asar. Kemudian sambung pulak dengan slot kedua. Slot ni bertemakan Hari Bapa yang tak lame lagi. Jadi artis jemputannye ialah Chef Wan bersama anak Serina Redzwan dan Amir Amzah@ND Lala bersama anak Shila Amzah@ Shila OIAM. Sangat melucukan bile pasangan anak beranak ni berkumpul. Lagi-lagi Chef  Wan tu al-maklumlah mulut die kan. Hehehe.

Sepupu aku bersama kawan die Bell sporting habis

Turunkan ilmu memasak sikit. hehehe
 Okelah setakat ini dulu ade cerite baru aku kongsi lagi ea. Sesekali menyelami bidang tugas orang lain baru kite tahu sebenarnye bukan tugas kite je yang susah malah ade lagi yang lebih susah dari kite. Jadi jangan suke-suke je memudahkan kerje orang lain sebelum kite tahu dan rasai kesusahan itu. Ingat, manusie ni berbeze, mungkin ape yang kite rasa tak same dengan ape yang mereka rasai jadi jangan pernah menyalahkan sesiape jike mereke gagal memahami perasaan kite kerane hanye kite saje yang tahu ape yang ade didasar hati ini.

2 comments: