Thursday, May 19, 2011

Nak Cerita Sikit

Assalamualaikum semua. Heh ! Lame tak update blog ni. Maklumlah bile dah mule cuti semester ni susah sikit nak ngadap laptop 24 jam macam kat kampus tu. Macam-macam keje nak kene buat. Ni pun baru balik dari JB, kampung halaman ibu bapa aku. Wah memang seronok beb lamenye tak jenguk sedare-mare kat sane. Terubatlah rindu ni kat mereke lagi-lagi si comel Aqilah Aishah tu. Semakin bijak, semakin comel dan yang paling penting semakin suke menyakat. Kecik-kecik cili api tau mulut die pehhh kalah bertih jagung. Hehehehe. Die lah penghibur kami kat kampung tu seronok dengar die berceloteh umur je 2 tahun lebih tapi fikiran macam orang dewase. Jom releks kejap tengok foto-foto yang sempat aku ambil.

kalau bergaye memang nombor 1 ye tak cikgu ila .. ?

aku pun tak tahu kenape geli sangat hati kalau tengok gamba ni. hehe
 Kurang lebih seminggu lagi kami nak buat kenduri arwah nenek yang dah 11 tahun kembali ke rahmatullah. Itulah sebabnya aku jarang ade kat rumah cuti kali ni dek kerana sibuk menolong menyiapkan ape-ape yang patut. Al-maklumlah mak ayah keje jadi hantar la aku sebagai wakil. Budak kicik ( ayat Aqilah ) ni pun ape lagi sibuk la duk menolong. Geli hati tengok telatah die ni. Habis semue basah lencun. Nanti dah besar mak aku cakap mesti Ila pandai masak mane taknye Mak Ngah aku siap belikan set mainan pondok-pondok untuk die. Set tu lengkap dengan dapur dan peralatan memasak ade 'sound effect' lagi. Ish memang best jadi budak-budak ni. Hehehehe. Aqilah, semoge membesar menjadi anak dan insan yang bergune ye.

.
die memang suke buat keje dapur. suke tolong-menolong bagus.
 Yang kebawah ni ade sikit gambar die mase kicik-kicik. Suke tengok geram. Hehehehehe.

ni mase kicik-kicik ( kate ila ) ramai orang kate macam Oshin. yeke ?

macam anak cine pun ye jugak ni

memang pandai posing maut
mase kicik-kicik ade rupe lelaki. orang lain pun konfius

pertame kali beraye bersame. seronoknye die
Oke habis cerite pasal si kecik ni tapi rase rindu pulak bile dah jauh kalau dekat-dekat macam anjing dengan kucing. Hehehehe bak kate orang gurau-gurau menje je kan Ila. 17 Mei 2011 bersamaan hari Selasa + public holiday Wesak aku bersame dengan Mak Ngah sekeluarge sambut birthday suami beliau. Kiteorang tak rancang pape pun cukup la sekadar belanje makan tapi 'on the spot' je lepas lunch kiteorang belikan kek pastu terus gerak ke Hutan Majlis Perbandaran Johor Baru Tengah ala-ala taman reakriasi peh seronok beb tempat tu. Sesuai untuk beriadah dan berkelah. Hutan tu pun baru je dibuka untuk orang ramai. Yang bagusnye, tepat jam 7 malam je hutan tu akan dikunci untuk mengelakkan maksiat dan kes pembuangan anak terus berlaku. Apelagi dah la aku dengan anak-anak Mak Ngah aku tu suke bergambar jadi sakan la kiteorang berposing. Ni ha kongsi sikit ape yang ade kat taman tu.

 Ape yang menariknye kat sane terdapat banyak pondok-ponok dengan pelbagai reka bentuk untuk beristirahat. Kesemua pondok ini dibina oleh Majlis Daerah untuk melambangkan setiap daerah yang terdapat di Johor. Salah satu dari pondok-pondok itu adalah seperti gambar disebelah ini. Ini merupakan Laman Sri Mersing reka bentuknya sangat 'simple' sambil dikelilingi dengan pelbagai tanaman dan terdapat meja batu bulat ditepi laman ini untuk kemudahan awam. Disinilah kami meninggalkan memori bersame untuk menyambut ulang tahun kelahiran Pak Ngah.
antare pondok-pondok yang terdapat disane. Ini ialah laman Majlis Daerah Segamat

Mersing Syurga Peranginan. kat sane dekat dengan pantai dan terdapat banyak kawasan peranginan

Selamat ulang tahun kelahiran Pak Ngah yang ke- _ _ hehe

 Ni sebahagian dari keluarge Pak Ngah dan Mak Ngah. Hakikatnye bilangan dan susunan anak-anak mereke same je dengan aku. 2 perempuan 1 lelaki cume mereke sudah mempunyai 2 menantu dan seorang cucu perempuan yang kiut-miut. Tapi, sayang sebab anak lelaki dan menantu serta cucu tak dapat nak join sebab jauh bekerje. Yang bongsu tu pulak sebaye dengan aku. Lahir pun beze 9 hari je tapi dalam bulan dan tahun yang same jadi tak hairanlah kenape aku rapat sangat dengan keluarge ni. Kalau duduk dengan Mak Ngah ni orang kate dah macam anak die mesre sangat dengan anak-anak die lagi lah. Memang best lah.
ape yang nak di'frame'kan? tengok bawah ni.

ala-ala bentuk frame la ni kan

mahu kembali ke zaman ini.hehe

udah-udah le berangan

nak bergambar jeeee

sindrom melande

ramai yang suke tengok ni. macam hantu jepun. hehehe

bergambar kenangan sebelum pulang

2 beradik yang sporting beb
Ini je lah yang aku nak kongsikan dengan kengkawan semue. Sungguh seronok bile bersame keluarge jadi hargailah setiap detik bersame mereke. Mereke umpame barangan yang paling berharge dalam dunie ni. Suke duke tangis tawa dikongsi bersame. Opss ye terime kasih jugak kat abang aku tu Syed Najib yang sudi meminjamkan kamere yang cantik tuk kiteorang ni. Oke panjang umur jumpe lagi gonjeng-gonjeng same-same ye. Sayang semue !

No comments:

Post a Comment