Friday, July 01, 2011

Kisah Roti

Roti (khubz)
Roti yang paling bagus ialah diperbuat daripada gandum yang baik dimasak dalam pembakar roti yang bulat. Roti itu dibiarkan sejuk sebelum dimakan, jika tidak kita akan merasa haus bila memakannya. Roti yang sudah lama dan tidak elok akan menyebukan perut. Roti yang terdapat sekam gandum mudah dicernakan. Nabi s.a.w. pernah bersabda “Jangan potong roti dengan pisau. hormatilah roti itu dengan memotong dengan tanganmu kerana Allah menghormati roti itu”.


Roti. Sangat menyukai roti. Ada yang bertanya kenapa roti? Boleh gemuk tau. Slumber je aku jawab dah memang gemuk pun kot. haha. Macam manalah aku boleh ter'addicted' dengan roti? Haaa, masa zaman sekolah dulu abah aku selalu belikan roti ni untuk sarapan kadang-kadang tu lepas balik sekolah pun terus je sambar roti ni. Pantang pergi kedai, dah jadi satu kemestian untuk beli sebabnya abah aku pun amat menyukainya lebih-lebih lagi perasa vanila. Sekarang ni jarang nak jumpa perisa vanila jadi abah pun dah kuranglah makan roti ni. Tapi, aku pula yang 'perkenalkan' roti yang lain kepadanya sampai sekarang family aku pula yang ter'addicted' nak makan selalu. hehe.

Inilah roti yang berjaya aku 'pengaruhi' keluarga aku. mula-mula semua tak nak makan. dah makan sekali baru tau 'betul-betul sedap' macam tagline kat plastik tu. kalau duduk kat kampus ni adelah sekali dua je beli sebab mahal la. RM4 tu pun kecik je sekali hadap memang habis lagi-lagi makan kongsi-kongsi dengan kengkawan. memang tak sedar tau-tau je da 'elek'. memang tak dinafikanlah mahal-mahal pun sekali stok sampai petang tu memang licin. haha.

Yang ni pulak susu kegemaran aku adik-beradik. kalau hadap roti yang atas tu memang tak lengkap la kalau tak de susu ni. sedap rasenye macam air vanila jek. nak lagi sedap campurkan dengan ais-krim vanila dan ais pastu blend jadilah ice-blended vanilla flavour. pergh ! memang terbaeklah. ( dah terliur ni mane nak carik tengah-tengah malam ) hehe. kalau kat rumah pantang jumpe sebat lalu. haha.



Dulu 50 sen je. boleh beli banyak-banyak buat stok. pastu naik 60 still boleh lagi la kompromi. la ni dah naik 70 sen. aduii roti pun mau naik jugak ka? maaflah tekak dan perut sekeping seminggu jelah merase. haha

Apepun, roti Malaysia memang berbeza dengan roti arab. Kat sane 'home-made' bila dah home-made ni rase pun lainlah kan. Mungkin lagi sedap la sebab tak de campuran ape-ape yang penting lagi besar. Sekali makan cukup kot. hehe. 

Roti ni memang makanan asasi orang arab. kaya dengan khasiat seperti karbohidrat, kalsium susu, protien dan lain-lain. gambar ni ihsan google sebab aku tak berkesempatan lagi nak ziarah negara arab. hehe


Ni roti yang mule-mule keluar. roti kosong kekadang aku panggil roti putih je. rasenye pun neutral je. tak de perisa tambahan macam butter-scoth yang baru tu. selalu sapu dengan mentega + tabur gula katupkan tak pun doublekan. sedap weh. selalu bawa bekal pergi tadika. hehe. nak lagi sedap kite bako je. tapi, bile dah masuk u ni adelah macam-macam resepi orang ajar. kawan aku si jannah ni suke buat pizza roti. sedap giler. kalau teringin nak makan pizza tapi ade kekangan belasah jelah pizza roti ni. hehe. dah duduk blok baru ni susah nak masak-memasak. jannah nak pizza roti kau. whaha.
 Okelah, tu je nak cerite pasal roti. Betul ke tid0k roti ni boleh menggemukkan wallahu'alam. Aku pun tak tahu sejauh mana kesahihannya sebab aku teramat sukakan roti. Kalau betul pun belum tentu aku tak makan roti ni banyak-banyak. Pencinta roti ~

2 comments: