Tuesday, July 26, 2011

Sesak Lagi Menyesakkan


dihimpit rasa yang amat menyesakkan dada, marah, sakit hati, terasa hati dan pelbagai emosi menerjah ruang hati. sekian lama ianya ditepis sedaya juga telah dikikis namun seakan ia kian menapak didalam. mengguris, menghiris akhirnya aku sendiri yang terguris dan terhiris. berlagak kebal tapi diakhir garisan aku tersungkur. tewas dengan deraian manik jernih.


bukan sedih diperlakukan sebegini tapi kemarahan yang menguasai bisa merembeskan linangan ini. ada benarnya kata seorang sahabat "tangisan bukan menunjukkan kelemahan, sekadar meluah perasaan yang tak tertahankan." tidak tertanggung rasanya beban perasaan ini. ingin diluah tiada siapa akan memahami, ingin ditelan terasa pahit akhirnya juraian ini menjadi peneman.


mungkin aku terlanjur dalam bicara, terlebih dalam andaian dan terlalu mendesak. itu aku akui memang khilaf sendiri. sekian lama tidak bertemankan airmata tapi, malam ini deraian itu mulai jatuh satu persatu hingga akhirnya deras seperti air. menangis bukanlah rakan akrab ku. tidak semua benda mampu ditangisi. biar kadang-kadang terusik tangkai hati namun ia tetap betah tidak mengalir. barangkali bagi sesetengah yang mengenali aku beranggapan aku seorang yang kasar, lantang berkata-kata dan punyai kekuatan jiwa yang kuat untuk menghadapi segalanya.


kadang-kadang ingin sahaja ku biarkan hati berkata tanpa perlu mulut berbicara. biar segalanya bisa diluahkan tanpa sekelumit selindung. biar nanti tidak terus dihimpit rasa bersalah atas apa yang tersimpan. tapi itu semua berselisih dengan fitrah manusia. yang berkata tanpa suara hanya hati tapi yang meluahkan dengan suara itu adalah mulut. realiti itu harus diikut kalau tidak seperti seorang bisu yang tidak berkudrat mengeluarkan butir-butir ayat dari kotak suara. maaf jikalau suara hati tidak sama dengan ucapan mulut.


aku tak punyai hati nurani yang begitu menebal dalam diri. mudah marah tapi mudah juga bersimpati namun dek kerasnya hati itu semua ku tolak ketepi asal hati puas menikmati. mula rasa bersalah dikemudian hari dengan tindak tanduk diri yang batasnya melebihi. ada baiknya andai aku terus mengikuti jalan sendiri. biarpun sunyi akan ku gagahi biar payah akan ku jejaki. asalkan tiada lagi hati yang kusakiti. 


terlalu banyak kegembiraan telah ku kecapi dan kadang-kadang tangisan itu perlu untuk menyedarkan diri bahawa hidup ini bukan hanya untuk bergembira. semoga tenang menghadapi hari mendatang.



No comments:

Post a Comment